Tredje reisebrev fra turen til Kroatia 2022

01.07.22

Hei igjen! Her kommer det tredje reisebrevet.

Bilde fra dagen før, da det var så varmt.

Våknet til litt overskyet vær, tempen hadde også gått ned, bare 19 grader enda. Har sovet veldig godt i natt, da vi hadde AC, så vi sov nok litt lenge i dag. Men vi er jo på tur, ingenting går fra oss, tar livet med ro. Spiste frokost og kjørte videre mot Salzburg. Etter ca. en times kjøring kom regnet og det fortsatte hele dage, med bare små opphold. Vi var faktisk nede i 12 grader i løpet av dagen, så ikke akkurat sommer temperatur for å være i Tyskland. Tror faktisk ikke vi har vært ute for det noen gang før, på sommeren her. I dag stoppet vi på motorveien og spiste både lunsj og middag der.

Bilde tatt fra restauranten over veien

Det er fredag i dag og her i Tyskland får ikke lastebilene kjøre på motorveiene på søndager, men nytt fra i år er at det også gjelder lørdag nå i sommer fra i dag av. Vi har tenkt å bare stå på motorveien å overnatte i dag, siden tempen har gått ned. Da pleier det å bli fullt på alle bensinstasjonene, så vi må stoppe noen lunde tidlig på kveld for å få plass.

Her overnattet vi, nå hadde regnet heldigvis gitt seg og tempen var 16 grader.

Stoppet et lite stykke før München, men stasjonen lå så pass fra motorveien, slik at det ikke ble for mye støy, men det er ikke en auto Hof. Denne stasjonen hadde fine plasser vi kunne stå på, det står buss på skiltene, men alle står her både bobiler og campingvogner.

Jeg har ikke noe gateadresse på den, men her ser dere koordinatene.

Så på TV og koste oss om kvelden. Her er det ikke noen steder for å tømme eller fylle vann. Bare boss du kan bli kvitt.

Her er kart over veien vi kjørte.

02.07.22

Våknet til sol og fint vær igjen i dag. Nå var det veldig fullt med trailere over alt. Spiste frokost og kjørte videre. Satte GPS på Punat i Kroatia hvor vi har bestemt oss for å være en stund. Vi skal treffe noen venner av oss fra Sveits som vi pleier å treffe når vi er i Europa. De har også besøkt oss i Norge et par ganger, det skal bli veldig kjekt å møte de igjen nå. Vi har jo ikke sett hverandre siden 2019 pga. pandemien.

Nå har varmen kommet igjen og stiger raskt,  nå30 grader. Selv om det ikke var noe særlig med trailere på veien, så har det vært en del kø. Spesielt da vi nærmet oss Slovenia. Rett over grensen stoppet vi på en bensinstasjon og fikk fylt på brikken vår DarsGo . Brikkene varer i 5 år, så vi har den samme også til neste år.  Nå viser gradene hele 33 grader, så nå er det varmt. Kjører så videre mot Punat. Vi skal på en camping vi har vært på mange ganger, det er en som du kan komme på, selv om du kommer sent på kvelden. Har alltid fått plass, vi ønsker helst plasser, der vi slipper å stå under disse pinjetrærne. På denne plassen er det mulig å stå på slike plasser. Så kom vi endelig til Kroatia, fortsatt 33 grader.

I nærheten av Rijeka

Det her er en spektakulær veibygging som dette bildet viser.

Kjører over broen til Krk øya her, nå blåser det litt. Det er jo også ganske vanlig at det gjerne blåser litt om ettermiddagen, men det er jo bare deilig når det er så varmt.

Kjører over broen til Krk

Endelig kom vi til Punat, det ble jo kvelden før vi var her. Landet klokken 19.00, fant oss plass og gikk ut for å spise.

Nå var det godt med en kald pils 🙂

Fant oss heldigvis en plass hvor vi har noen lunde skygge om kvelden og morgenen. Vi diskuterte om vi skulle ta opp luft teltet, men vet ikke om vi gidder. Bruker markisen foreløpig.

03.07.22

I dag har vi vært og badet, det var bare herlig, men har ikke hatt telefonen med oss. På denne campingen er det ikke badebasseng, men et flott område rett utenfor campingen hvor du kan bade. Skal ta noen bilder senere, slik at dere får se. I morgen kommer det sveitsiske paret hit, så nå blir det nok noen dager uten at jeg skriver reisebrev. Vi blir her sammen med dem i hvert fall en uke. Men jeg vil muligens legge ut bilder bare herfra i noen av gruppene.