Hei igjen! Her kommer det syvende reisebrevet fra Spania som vi nå er kommet frem til.

Hei igjen! Nå var vi kommet til Spania og vi kom frem til campingplass Barcelona, 08304 Mataro, Road N – II, Barcelona. Kordinatene er N 41.33`02 E 2.29`00 eller N 41.550549 E 2.483380. Siden vi har ACSI kortet betalte vi bare 21 euro pr. natt.

Men før vi kom hit, passerte vi La JonQuera.

Så passerte vi Porta Catalana.

Vi passerte også Fogars de la Selva.

Langs veien passerte vi også et sted som tydeligvis plantet større trær til hager, hoteller eller lignende.

Her er noen andre trær de plantet også.

Vi hadde ikke vært her før, men lest om den på nettet. Vi kom om kvelden og det var så vidt begynt å regne og blåse litt, men vi fikk oss en plass. Bestemte oss for å prøve restauranten siden vi kom så sent. Maten var helt ok, men ikke noe spesielt, derimot var vinen veldig god og betjeningen var fantastisk hyggelige og alle snakket flere språk. Så vi hadde en veldig hyggelig kveld.

Vi sov dårlig den første natten, fordi det begynte å blåse noe forferdelig og det høljet ned med regn. Heldigvis ble det bedre vær dagen etter, selv om det var noen skyer på himmelen. Det var en del dyr inn gjerdet der på campingen som vi gav noe brød til.

Det var både geiter, sauer, esel eller muldyr( kan ikke forskjellen på de) og høner der.

Dette er jo veldig kjekt for alle ungene, de elsker som oftest dyr. Denne karen hadde skikkelig lyst på brødet vårt.

Det gikk shuttle buss gratis hver halvtime inn til byen Mataro hver dag.

Vi ble her litt flere dager enn vi hadde tenkt, for vi likte oss så godt her. Ene kvelden var det gratis vin smaking med viner fra dette distriktet. De kunne vi kjøpe i butikken på campingen. Dagen etter hadde vi meldt oss på busstur inn til Barcelona, heldigvis var det litt skyet den dagen også.

Jeg har vært i Barcelona tidligere, men det hadde ikke Geir vært, så vi  bestemte oss for å ta bussene hvor vi kan hoppe på og av så mange ganger vi vil. Vil anbefale å få plass oppe på andre etasjen på bussene, for å få med seg mest mulig. Du får ørepropper som du kobler i bussen og du velger selv språk, til og med norsk hadde de.

Dette er en veldig fin måte å bli kjent i en så stor by som Barcelona er. Det koster 30 euro for en dag pr. person,men rabatt for de over 65 år. Her er utrolig mange fine hus i Barcelona, så her får bildene tale for selv.

Vi måtte finne oss et lite sted å slukke tørsten før vi fortsatte og da er det kjekt å kunne hoppe på og av disse bussene.

De fleste har vel hørt om arkitekten Antoni Gaudi som døde i 1926, 74 år gammel, da han ble påkjørt av en sporvogn.. I løpet av sin karriere tegnet han og fikk oppført en rekke særpregete byggverk og et parkanlegg. Omtrent halvparten av bygningene befinner seg i Barcelona og flere av de befinner seg på Unescos verdens arv liste, blant de Sagrada Familia som fortsatt er under arbeid og er planlagt fullført i 2026.

Gaudis byggverk kjennetegnes av hans tanker om naturlige former, der rette linjer sjelden forekommer. Han var også inspirert av tradisjonelt katalansk håndverk, særlig smijern og murverk som dere ser på dette bygget Casa Mila.

Etter en stund måtte vi også ha oss litt mat, så vi hoppet av bussen igjen og fant Hard Rock restaurant. Vi bestilte en platte med fingermat som vi kunne dele, det var bare aldeles nydelig godt. Er dere i Barcelona, vil jeg absolutt anbefale denne restauranten. Mye god mat og veldig hyggelig betjening.

Så hoppet vi på ny buss igjen, så her kommer noen hus til, bildene får tale for seg selv.

Her er hospital Sant Pau som var Barcelonas første moderne sykehus, det ble bygd mellom 1901 og 1930. Det er pr.i dag ikke i bruk, men skal bygges om til museum. Det kom på Unescos verdens arv liste i 1997.

Vi gikk og tittet litt på La Rambla også, som er en 5 km lang gågate som går gjennom den gamle bydelen. Så hoppet vi på bussen igjen som nå kjørte opp til fjellhøyden Montjuic med fantastisk utsikt over byen.

Her var også en kabelbane du kan ta til toppen av Montjuic, navnet betyr Jødeåsen på middelalderens katalansk. I moderne tid er Montjuic mest kjent for verdensutstillingen i 1929 og flere av øvelsene  under de olympiske lekene i 1992.

En tur ned om havnen var vi også med bussen, hvor de store cruise skipene lå.

Men også store fine båter.

Så en tur hvor vi så stranden som er her i Barcelona.

Det er så mange hus som er fine, men her er det siste bilde fra Barcelona jeg legger ut, men jeg vil anbefale alle å ta seg en tur hit.

Dagen etter hadde vi meldt oss på tur til markedet i Mataro med guide, det også var gratis.Først besøkte vi en butikk med mange søte saker.

Det var ikke mye reklame fra utsiden av butikken.

Vi fikk mange smaksprøver der og litt historie. Det viste seg at fabrikken var over butikken.

Det var mye som var veldig godt, men i dag skinte solen igjen og det var veldig varmt. Så det var ikke så mye vi kjøpte denne gangen, bare slikt som ikke ville smelte i varmen.

Vi skulle jo til marked også, det viste seg at det var to markeder vi skulle på, først et lite et rett ved den butikken vi hadde vært i.

Her var det en virkelig gammel landhandel også, slik som det var i Norge for mange, mange år siden.

Vi gikk igjennom noen trange smug, før vi kom frem til et mye større marked.

Det var både frukt og grønnsaks marked utenfor bygningen, hele veien rundt.

Inne i bygningen var det også marked, men her var det mer fiskemarked, kjøttmarked og ostemarkeder. Det var også en tapas restaurant som vi stakk innom. Her er et av de mange fiskemarkedene som var inne i hallen.

Etterpå kjørte vi tilbake på campingen, hvor de hadde et fristende basseng nå, siden det var blitt så varmt.

Her er et bilde fra restauranten på campingen, det var også en utedel der.

Så var tiden kommet da vi skulle kjøre videre til Salou i et strålende solskinn.

Vi bestemte oss for å kjøre motorveien denne gangen, slik at vi slapp å kjøre inn i selve byen Barcelona. Her passerte vi Roda de Bera.

Passerte her Tarragona.

Så kom vi frem til Salou, det er jo ikke så lange veien fra Barcleona.

Vi kjørte her langs stranden i Salou.

Det var søndag og marked i Salou denne dagen.

Her er stranden vi bruker å være på, strendene må være flere km lange.

Og så møter vi inngangen til camping Resort Sanguli Salou her, rett over togskinnene. Så egentlig er vi nesten midt i byen på denne campingen.

Her passerte vi det første svømmebassenget som er rett etter informasjonen, her er 4 bassengområder på denne campingen, pluss et eget for hunder.

Denne aleen må vi kjøre for å komme til plassen vår.

Vi gikk oss en tur ned på den ene strand restauranten og bestilte oss mat og drikke, det var godt med en kald pils nå.

Det vil komme mer herfra etterhvert, men avslutter dette reise innlegget nå, skal jo kose oss litt også når vi er på tur. Legger verd kartet med reiseruten fra Camping Barcelona til Camping Salou.