Hei igjen! Her kommer det femte reisebrevet på turen til Spania. I dag er det den 07.09.19

Hei igjen! Her kommer det femte reisebrevet på turen til Spania. Sist jeg skrev var vi kommet til Køln. Der stod vi på Reisemobilhafen Køln, An der Schanz, 50735 Køln. Kordinater N 50.57`44 E 6.59`9 eller N 50.962380 E 6.985940. Prisen var 12 euro uten strøm, men mulig å få strøm hvis du vil ha.

Legger ved kartet hvor vi kjørte fra Bacharach til Køln.

Vi tok en bane inn til sentrum av byen Køln sammen med Elin og Tor.

Det første vi ville se var Kølnerdomen, som er en romersk – katolsk katedral som ble påbegynt i 1248 og avsluttet i 1880.

Den ble bombet under andre verdenskrig og gjenåpnet i 1956.

Den er av gotisk arkitektur.

De to tårnene er 156 meter høye.

Her er bilde fra innsiden.

På gulvet var det fine mosaikkbilder.

Utenfor kirken satt en gatekunstner og laget noen flotte tegninger på flisene.

Det var så utrolig fine bilder han laget, at jeg bare måtte ta bilde av de.

Etterpå gikk vi opp i handlegaten, der var det butikker på rekke og rad.

Plutselig kom et bryllupspar forbi i en fin pyntet vogn. Vi var litt langt unna, men fikk så vidt med meg litt av de.

Her er vognen bakfra.

Det var mange uterestauranter med jevne mellomrom her i handlegatene.

Her er Peters Brauhaus, det er en bryggeri pub, hvor de serverer mye god mat.

Tilbake på stellplassen koste vi oss utenfor bilene, nå hadde vi fått nye naboer også, noen søte små harepuser.

Tirsdag den 3.09 kjørte jeg og Geir mot Dusseldorf, for å gå på caravan messen der.

Adressen dit er Stockumer Kirchstrasse 61, 40474 Dusseldorf. Kordinater er                N 51.267972 E 6.721250. Legger ved kart her over kjøreruten vår.

Det har vært litt overskyet de siste dagene og temperaturen var gått ned, slik at nå ligger temperaturen på rundt 18-20 grader på dagen og 14-15 om kveldene. Noen få regn dråper har det også vært.Her kjører vi over elven Rhinen igjen.

Så kom vi i køen inn til messe campen. Vi var ikke her før klokken 16.00, for vi hadde spist middag på veien og vært og handlet litt også. Kommer du før klokken 16 som var vår tid på billetten vi hadde., måtte du betale 10 euro ekstra den dagen du reiser.

Her kjører vi forbi mange bobiler som allerede var her. Det er plass til 3500 bobiler og campingvogner, så det er en hel liten by her. Vi bestilte billetter på nett sammen med med plass på messecampen. Vi betalte 66 euro for to dager på messen og messecamp fra tirsdag 3.09 klokken 16.00 til torsdag 05.09 klokken 19.00.

Vi var heldig og fikk plass like ved shuttel bussene som går til messen herfra, de er gratis å følge. Kort vei til å tømme toalett hadde vi også, de hadde satt ut grønne glassfiber toaletter hvor vi kunne tømme kjemikalie toalettene. Der vi stod, fikk vi ikke strøm, men det trengte vi ikke heller. Det eneste var at vi var langt fra øl teltet, men det går bra for oss.

Det var lett overskyet onsdagen, første dagen vi var på messen og det var helt ok, da slapp vi at det ble så varmt. Det var 14 haller som var i bruk, så det er jo mange flere merker her, enn det vi får se på Lillestrøm. Selvsagt mange flere modeller også. Ute mellom hallene var det mange mat og drikke boder, men også diverse utstilt, slik som el – sparkesykler, griller etc.

Så vi måtte jo ha noe å leske oss på innimellom.

Jeg har ikke tatt bilder av noen caravaner og bobiler, for det er så mye å se her. Den eneste jeg tok bilde av var denne, for den var jo litt spesiell.

Vi fikk også låne opp daterings verktøy til å oppdatere Efoy`en vår på messen gratis. Men det var også utrolig mange andre stand med mye utstyr her.

Vi traff Elin og Tor igjen onsdag kvelden, så vi satt i vår bil og koste oss.Dagen etter gikk vi igjen på messen, for vi hadde ikke fått med oss alt ennå. Så at mange kjøpte diverse utstyr på messen. Vi hadde ikke fått med oss alle standene på utstyr enda, og så var det litt annet vi ville se på.

Vi kunne stå på messecampen til klokken 1900 torsdagen, men ville prøve å komme oss avgårde litt tidligere.

Vi kjøpte oss mat på messe campen før vi kjørte videre. Da hadde vi bestemt oss for å ha noen dager i Mehring i Moseldalen før vi kjører videre sørover.

Her passerte vi Mendig på veien til Moseldalen, vi kjørte motorveien, siden vi jo var på messen først. Da sparte vi litt tid, slik at vi kom ned før hele kvelden var gått.

Her ser dere vinranker på rekke og rad her i Moseldalen.

Legger ved kartet for kjøreruten vår hit fra Dusseldorf. Adressen her er Moselweinstrasse 4, 54346 Mehring Trier – Saarburg. Kordinater er N 49.47,6202          E 006.49,0615

Fredagen skinte solen igjen og det ble varmt og godt. Geir matet noen gås her.

Vi syklet en tur til butikken for å handle.

Her er butikken vi pleier å handle på.

På kanalen er det veldig jevn trafikk, også av småbåter.

I dag kom det en gammel brannbil som var bygget om til bobil, hit på stellplassen, det var litt stilig.

Vi våknet til regn i dag, så det blir inne dag tenker jeg. Men det er ikke noe problem, jeg skriver reisebrev og vi har jo mange brosjyrer å lese igjennom fra messen. I tillegg har  jeg jo diverse håndarbeid med meg.Her kom en cruise båt på elven og la til her ved stellplassen, vet ikke hva de skulle her. Den er så lang, at jeg ikke klarer å få hele båten på bildet.

Tok også et bilde fra restauranten som er her ute når det er fint vær, ellers må vi gå inn på slike dager som i dag.

Katten som hører til her, har lagt seg på biltaket for å få oversikten.

Her er et skilt med reklame for vin du kan kjøpe her.

Og her er prislisten, kanskje litt vanskelig å lese, men legger den ved i alle fall.

I morgen går turen videre sørover, ikke bestemt oss for hvor vi vil stoppe ennå eller hvilken vei vi skal ta. Valget blir tatt i løpet av kvelden, så neste reisebrev blir om kjøreturen nedover.