Første reisebrev fra turen til Kroatia 2022

25.06 22

Da var vi endelig klar til ny tur til Kroatia. Akkurat da vi skulle dra, så fikk vi ikke inn trappen vår på bobilen. Det viste seg at en låsesplint var gått av. Så vi måtte kjøre til Biltema og kjøpe ny låse splint der, det gikk fort 2 timer ekstra på kjøring frem og tilbake. Heldigvis var sønnen vår Tommy hjemme, så vi fikk hjelp til å fikse det. Det gikk raskere å fikse det når de var to, heldigvis er de begge vant med å skru på ting. Så vi kom oss ikke av gårde før klokken var litt over fem om ettermiddagen.

Her er Geir endelig klar til å reise hjemmefra.

Vi kjørte hjemmefra i et strålende solskinn og 24 grader. Det var mye vann i elven Rauma da vi kjørte oppover E136 i Romsdalen.

Elven Rauma

Stoppet på Lora på Bunkeroil og tanket litt diesel, siden prisen var litt nede der. I disse tider tror jeg det er lurt å tanke når du ser prisen er litt nede, selv om du ikke trenger så mange literne alltid hver gang. Kan nok spare noen kroner på det. Kjørte via Dombås og bestemte oss for å kjøre til Vinstra Vegpark og overnatte der. Fra Dombås begynte det å regne litt av og til. Så også på værmeldingene at vi må regne med regn nedover, faktisk var det beste været hjemme. Kom til Vinstra Vegpark klokken ni på kvelden, laget oss noe mat og så på Tv og koste oss utover kvelden. Her er det laget til plasser for bobiler, gratis å stå her, men ikke noe strøm.

På Vinstra Vegpark var det opplett da vi kom hit.
Kart over veien vi kjørte hjemmefra til Vinstra Vegpark

26.06.22

Våknet til overskyet vær, men ikke regn ennå. Spiste frokost og kjørte videre. Her på Vinstra Vegpark er det mulighet for å tømme både toalett og gråvann, men det var ikke nødvendig for oss i dag. Kjørte videre og ville stoppe for å fylle gass på gasstanken vår på Ringebu, men der var alt borte. Ingen krise, finner nok en i Sandefjord som vi kjører forbi. Men vi pleier å fylle opp når vi kjører forbi steder hvor vi kan fylle. Men nå blir det nok ikke før vi er i Tyskland, der fyller vi jo på bensinstasjonene.

Vi kjører videre via Gjøvik, Hønefoss, Drammen og til Gunnarsbø Bobilparkering i Tønsberg i Storgaten 1.

Kart vi kjørte fra Vinstra Vegpark til Bobilparkeringen i Tønsberg.

Heldigvis var det søndag, så det var ikke noe veiarbeid på denne strekningen, for her kan du måtte beregne 20 min. ventetid pga. sprengnings arbeid på et par steder. Men her var utrolig mye fin vei som allerede er ferdig, men de hadde ikke fått i gang bompengeordningen ennå, så der sparte vi jo noen kroner, he, he. Kom til bobilparkeringen rundt klokken halv fem om ettermiddagen i øsende regnvær.  Her koster det 200 pr. dag med strøm. Det er både toalett og tømme muligheter for toalett her, men ikke tømmemulighet for gråvann. Vær obs på at dørene til tømming og toalettene stenges klokken åtte om kvelden. Vi liker best denne plassen når vi er her i Tønsberg, men det skal finnes 2 Bobilplasser til her. Det regnet og tordnet til langt på kveld. Så det ble ikke kveldstur før nærmere midnatt, for da var det opplett.

Bobilparkeringen i Tønsberg

27.06.22

Våknet til overskyet vær igjen og det kom mange regnbyer med lyn og torden utover hele dagen. Det var et lite øyeblikk det var så pass opplett at vi fikk gått og handlet på en Rema butikk rett ved bobilparkeringen. Det er også en fin spasertur inn til bryggene i Tønsberg langs båthavnen, der restaurantene ligger på rekke og rad. Vi synes det er en veldig koselig by å besøke når vi er her. Men i dag droppet vi det, for det var et slikt øsende regnvær hele dagen og kvelden. Temperaturen var veldig bra, lå rundt 20-22 grader.

28.06.22

Våknet til opplett vær i dag og ser solen titter frem, endelig. Spiste frokost og kjørte videre til Sandefjord for å fylle gass der. Der har de alle typer adaptere og diverse utstyr hvis det er noen som trenger slikt, kjekt å vite. Legger ved adressen her.

Etter å ha fylt opp, så kjørte vi til fergen i Langesund.

Avgangen ble litt forsinket, så vi kjørte ikke i land før 1930. Nydelig vær ca.20 grader. Vi kjørte et lite stykke nedover motorveien til et skilt med bensinstasjon og rasteplass kom opp. Her er det mulig  med tømming av toalett og gråvann og fylling av vann, men da må du ha kanne å fylle med. Vi overnatter her i natt og i morgen kjører vi til Scandinavian Park i Tyskland.

Her adresse og koordinater til der vi parkerte for natten