Del 2 av reisebrev Påsketur 2024 til Tyskland

29.03.24

Hei igjen! Vi ble stående på wohnmobilstellplass am Kreishafen i Rendsburg til mandag den 1.04, siden det var påske. Da blir ofte folk stående på samme plass i sånne helger. Det har vært mye regn hele tiden, men vi hadde en dag med noenlunde opplett. Da hadde vi oss noen turer rundt i området. Det var mye trafikk på kanalen, så det var mye å se på.

Det var også mer vanlige båter, her kommer en seilbåt.

30.03.Det er en restaurant rett ved stellplassen hvor du kan ta deg en middag eller en pils. Men ikke så fristende med utepils i dette været.

31.03. Det var stort sett bare Tyske biler og et par Danske, som stod her. Men i dag kom det en norsk bil, de kom og banket på døren vår. Det viste seg at de hadde fulgt bloggen min og derfor fant de plassen her. Det er jo litt gøy når folk tar kontakt med oss fordi de har sett bloggen vår, det setter vi veldig pris på. Det er jo alltid kjekt å bli kjent med flere.

01.04. I dag fant vi ut at vi flytter på oss, selv om det er helligdag i dag også. Det regner fortsatt, så det har ikke vært mye fint vær denne turen. Vi prøvde å se på yr om det var bedre meldinger andre steder, men fant ut at det var stort sett samme meldinger alle steder i nærheten. Har ikke lyst å kjøre lengre nedover nå, siden vi snart må hjem igjen for vi har forskjellige ting vi må gjøre. Derfor bestemte vi oss for å flytte oss til Schleswig, ikke lange biten, men noe nytt å se på.

Får bilde hjemmefra som viser strålende sol, selv om det er kaldt. Så denne gangen angrer vi litt på å ha kjørt nedover. Her fikk vi plass helt nede ved vannet.

Utsikt fra bilen rett på flytende hytter som ligger her i havnen. Der var det trafikk hele tiden, ser ut som at noen av de i hvert fall, er til utleie.

Her ble det etter hvert mange norske biler, telte helt opp i 10 biler ene dagen. Det var flere restauranter rett ved stellplassen.

Vi bestemte oss for å gå en tur og når vi kom ut av bilen, traff vi på et annet par som tok kontakt med oss. De hadde også fulgt oss på reisebloggen vår, veldig kjekt. Det ble til at vi gikk sammen bort på en av restaurantene og tok oss en pils sammen. Hadde en veldig koselig prat sammen med de, der vi vekslet forskjellige erfaringer om steder og etc. Setter veldig pris på at folk tar kontakt med oss, så det er bare å ta kontakt for de som treffer på oss.

02.04. I dag er det vanlig hverdag, så vi bestemte oss for å ta en tur inn i sentrum og finne en butikk vi kunne kjøpe ferskt brød på. Vi traff igjen paret fra i går og det ble en liten prat med de og så ønsket vi de god tur hjem, for de skulle ta båten fra Hirtshals dagen etter. Det er en veldig fin kirke her i byen.

03.04 . I dag våknet vi til noenlunde fint vær, til og med med sol, så da bestemte vi oss for å bli en dag til. Gikk oss en tur ned på på uteliggeren til disse båthusene og tittet litt. Tok et bilde derfra enden av uteliggeren og jammen så så jeg at kirken ble med herfra også, fordi den er såpass stor.

Gikk oss en tur langs kaien også i finværet.

Etterpå satte vi oss ut ved bilen og fikk besøk av et andepar. Vi hentet noe brød som vi ga til dem, så ut som de likte det.

04.04. Våknet til regn igjen i dag, dusjet oss og spiste frokost. Jeg satte meg ned og skrev denne bloggen, for her kan vi stå til klokken 16.00, før vi må ut. I dag vil vi kjøre til Citti Park i Flensburg igjen. I morgen begynner turen hjemover igjen, vi har ventet litt nå, pga. værvarslene har jo vært snø både i Norge og Sverige. Tenkte å få slippe det, selv om vi har jo piggfrie vinterdekk. Men regner med mange har lagt om til sommerdekk og da blir det lett kaos. Legger ved adressen til denne stellplassen, det koster 23 euro, men det er med el. og vann og all service. Betling må skje før 11.00 om dagen, hvis du kommer etter dette, så bare finn en plass og betal dagen etter. Utsjekk her er ikke før klokken 16.00. Her var også gratis WiFi.

Påsketur 2024 til Tyskland

Hei igjen! Det har vært lenge siden vi har hatt noen lengre tur nå, men endelig blir det en litt lengre tur på oss. Vi har hatt en del å gjøre hjemme, derfor har vi ikke hatt tid før nå. Det har blitt litt fisking og jeg har laget mye fiske kaker og seikaker som vi har lagt i fryseren. Godt å ha litt fisk og fiskemat å ta av fremover. Vi var også litt uheldig under stormen som var i februar, den ødela kalesjen på båten vår, så der måtte vi få fatt i ny, den er nå kommet på plass.

22.03.24

Vi kjørte hjemmefra litt over klokken tre på fredag. Her passerer vi Tresfjordbroen i lett overskyet vær, med solgløtt innimellom.

Vi stoppet på Vinstra Vegpark som vi har gjort mange ganger før, her er det også mulighet for å tømme toalett. Været var overskyet med litt regn innimellom. Legger ved adressen med kordinater her, finner den på park4night.

Været var overskyet med litt regn innimellom. Men vi koste oss inni bilen med noe godt i glasset og så på TV.

23.03.

Dagen etter kjørte vi videre mot Charlottenberg for å handle litt. Etterpå kjørte vi til Arvika og parkerte for natten. Vi står på en parkeringsplass hvor du kan stå i 24 timer, dette er en plass mange stopper på. Her er ingen tømmemuligheter utenom boss, men helt ok å stå på for en natt. Legger ved adresse og kordinater her, finner den også på Park4night.

24.03.

Vi våknet til overskyet og bare 2 grader, det regnet også med jevne mellomrom. Som dere ser er vi flere biler som pleier å stå her.

Satte GPS på destinasjon Gøteborg og som oftest blir det litt skog og øde strekninger på denne veien. Men det er jo litt å se på langs veien, slik som her hvor en gård har satt opp reklame for et meieri.

Det er jo noen fine plasser som vi passerer også, som her ved Svanefjorden.

Vi stoppet og spiste lunsj i bilen på en rasteplass, der var det også mulig å tømme toalettet. Du finner mange slike steder i Sverige.

På veien videre var det mye regn, når vi nærmet oss Gøteborg, så satte vi GPS på en stellplass ved en båthavn i Landskrona. Legger ved adresse med kordinater her, den også er på park4night.

Denne plassen stenger de porten om kvelden og det går vakter her hele natten, så her er det trykt å stå. Vi betalte 250 NKR inklusiv el. Her er det tømmemuligheter og dusj og toalett for de som er avhengig av det. Her er inngangen til stellplassen, du betaler på en automat med kort.

Det er alltid koselig å stå parkert i båthavner, synes vi.

25.03.

Før vi kjører herfra, så måtte vi tømme og fylle vann, som var ved inngangen til plassen.

Nå satte vi kursen mot Flensburg. Her kjører vi over Øresundsbroen.

Nå har det blitt litt mer blå himmel og sol, når vi kjører over den nye Lillebælt broen.

Vi hadde jo noen stopp på veien videre for å spise lunsj og strekke på beina, så det ble kveld før vi kom til Flensburg. Derfor bestemte vi oss for bare å parkere på Citti Park med en gang. Det var ikke så mange biler enda når vi kom.

Legger ved adresse og kordinater her, denne finner dere også på Park4night.

26.03.

Våknet til delvis sol og lett overskyet, så vi fant ut at vi kjører bare bort på Scandinavian Park og handlet litt, før vi kjørte tilbake til Citti Park og parkerte igjen. Legger ved adressen til Scandinavian Park her.

Denne gangen parkerte vi helt nede ved der vi tømmer. Da kan vi stå slik at vi kan sitte ute ved bilen og få med solen hele ettermiddag og kveld. Så vi satt ute og solte oss resten av dagen.

27.03.

Våknet igjen til sol og litt skyer, så vi spiste frokost og gikk og handlet litt matvarer, slik at vi har nok i hele påsken. Her er en stor matvarebutikk inne på Senteret, med alt du kan tenke deg. Det er også mange andre butikker der og også noen spisesteder og bakeri. Det var pyntet til Påske inne i Senteret.

Det er ikke mange biler her ennå i dag og vi venter på noen venner av oss som vi ble kjent med i fjor når vi var i Salou i Spania, Jorunn og Arild. De kom i tretiden, det var veldig kjekt å treffe de igjen. Vi ble sultne etter hvert og bestemte oss for å gå på Senteret og finne oss noe mat på et spisested der alle sammen. Om kvelden så vi Tv og vi bestemte oss for å stå tidlig opp, for vi ville videre neste deg og de andre skulle videre til Kroatia. Slik så det ut tidligere på dagen, lite biler.

28.03.

Våknet til regn i dag, spiste frokost og gikk og ønsket de andre god tur videre til Kroatia. Da vi la oss i går var det helt fullt her, biler stod faktisk utenfor på veien også. Derfor bestemte vi oss for å stå tidlig opp, slik at vi kunne finne oss en plass før det ble for fullt.  Det er helligdag i morgen i Tyskland, så vi visste vi måtte være tidlig ute for å få plass. Nå kjørte vi mot Rendsburg. Heldigvis var det 3 plasser igjen, da vi kom hit i 11 tiden. Så her blir vi nok i påskehelgen, for tror nok det kan bli vanskelig å finne plasser å stå nå i påsken. Her står vi, det var fullt helt ute ved kanalen, men bra utsikt herfra også. Håper været bedrer seg litt etter hvert, så vi kan gå oss en tur.

Det er også en sveveferge her, som vi får se om vi ikke skal prøve hvis været blir bedre.

Legger ved adressen hit her.

Del 10 – Reisebrev fra turen vår til Spania 2023

Hei igjen! Her kommer siste del av reisen vår hjem. Vi hadde ikke tenkt å kjøre videre før søndagen på grunn av været. Men lørdag ettermiddag løyet vinden og regnet, så vi fant ut at vi ville prøve å kjøre litt opp i Danmark likevel. Men broene ville vi vente med til søndagen. Handlet litt før vi kjørte over grensen til Danmark.

Vi kjørte motorveiene og der var det bra på veiene, det lå jo litt rusk her og der, men ellers bra. Da vi nærmet oss Aabenraa, skvatt vi begge, for da fikk vi offentlig varsel på telefonen og den lyden er litt uhyggelig. Men dette er jo veldig bra, for det viser jo at det virker og vi kan få meldinger når det er fare på ferde. Legger ved meldingen vi fikk her og selvsagt kjørte vi et stykke videre etter dette.

Vi visste jo at stellplassen på Aabenraa lå under vann, for det så vi på de Danske nyhetene på TV. Så vi kjørte videre et stykke, til vi kom til en bensinstasjon som ligger litt høyere opp for å være i Danmark. Her fikk vi tømt toalett, gråvann og fylt vann. Her parkerte vi også for natten på rasteplassen som også er der.

Det var en helt grei plass å stå og lite bråk fra andre biler. Våknet til noenlunde vær i dag, opplett men litt skyer og mye mindre vind i dag.

Her kjørte vi over Lillebælt broen og vi kan ikke se at det har vært noe som har skjedd der.

Det er litt mer vind når vi kjører over Storebælt broen, men ikke verre enn det pleier å være heldigvis. Og nå har været bare blitt bedre og bedre, til og med sol.

Vi kjørte til Varberg og ville overnatte der vi gjorde det på vei nedover, men denne gangen tok de ikke kortene våre, prøvde å ringe de, men ingen svarte. Vet ikke om denne plassen nå bare er for svensker, litt synd, for det var en ok plass å stå, når vi bare skulle overnatte på vei nedover eller oppover. Bestemte oss for å finne en annen stellplass her i Varberg da som er åpent hele året.

Det er jo litt utenom sesong nå, så de har jo tatt opp en del båter, derfor er det litt færre plasser enn i sesong. Du betaler med kort inne i dette skuret og da får du koden til porten, slik at den åpner seg. Her inne kan du både tømme toalett, gråvann og fylle vann, strøm er også inklusiv.

Fant oss en fin plass helt nede ved sjøen og vi våknet til sol og fint vær dagen etter, men kaldt.

Legger ved reiseruten her.

Vi kjører videre mot Charlottenberg og handlet litt før vi kjørte inn i Norge. Nå vil vi bare hjem, så vi kjørte videre til Vinstra vegpark hvor vi overnattet.

Våknet igjen til strålende sol, men kaldt, 3 grader.

På Bjorli traff vi på snø, men ikke i veibanen.

Da vi kom hjem, ventet jobb med å koke hummer og krabbe. Sønnen vår hadde tatt opp teinene og vi avtalte at vi skulle koke når vi kom hjem. Han hadde de i en samlekasse, så det var bare å dra opp kassen og tømme den for oss. Det ble 5 hummere som først ble kokt den dagen vi kom hjem og 2 krabber måtte vi ha som smaksprøve, det er jo så godt.

Masse god mat her å ta av utover, men det blir vel litt til etter hvert regner jeg med. Dagen etter tok vi å kokte resten av krabbene, så nå ble det mye arbeid i å renske de. Jeg pleier å renske alt og fryse ned, det blir så snerte å ta av senere da. Fryser du hele klør, synes jeg de er lett for å bli tørre, derfor rensker jeg alt og blander det med det hvite kjøttet i burene.

Legger ved siste reiseruten her. Nå blir det å vaske bil og klær etter turen, så nærmer det jo seg jul, så litt baking blir det også. Men det blir vel noen småturer inni mellom også regner jeg med, men da blir det nok mer i nærområdet.

Del 9 – Reisebrev fra turen vår til Spania 2023

Hei igjen! Det har blitt litt forandring i planene våre, så vi må reise hjem litt tidligere enn planlagt. Men det er egentlig helt ok, siden høsten ser ut som den har kommet tidlig i år til Tyskland. Vi reiste fra Breisach etter noen dager med veldig fint vær og varmt, 26 grader på dagen og 22 om natten. Men siste kvelden kom regnet og da falt temperaturen til 9 grader om natten.

Legger ved litt bilder fra Breisach.

Dette er et koselig tettsted synes vi, som vi ofte stopper på, på vei hjemover. Siste dagen gikk vi til kina restauranten for å spise middag, veldig god mat. Geir ser litt skeptisk ut, han er ikke så glad i kinamat, men han måtte innrømme at maten var faktisk god.

Vi hadde tenkt oss innom Rüdesheim, men fikk vite at campingen var stengt, så da ble det til at vi reiste til Mehring i Moseldalen. Dette er også et sted som vi alltid stopper på, enten på vei nedover eller på vei hjem. Legger ved reiseruten vår dit her.

Her kjører vi over broen ved Longuich, Mehring er på andre siden.

Fant oss en fin plass helt nede ved elven, det var sol og fint vær da vi kom, men kaldt, bare 13 grader.

Dagen etter våknet vi til tåke og bare 6 grader, men håper solen kommer etter hvert.

Heldigvis kom solen etter hvert, så vi gikk oss en tur til butikken. På veien dit tok jeg dette bildet av en vinflaske, laget av flasker.

Det er fint å sitte ved elven og se på båtene som passerer her.

Vi ble her en dag til, før vi begynte å kjøre igjen, nå mot Nederland. Her har vi kjørt over broen igjen , tilbake til Longuich som vi passerer her.

Legger ved kjøre ruten vår her.

Nå har vi kommet til Nederland, der får vi også øye på en vindmølle.

Det er flere steder langs veiene de selger forskjellige produkter.

Vi fant en stellplass utenfor en camping ved navn Vreehorst. Helt ok for en natt, campingen er veldig fin, men stellplassen er så, som så. Betalte 22 euro.

Dagen etter kjørte vi til Obelink, for vi skulle ha oss et nytt teppe, men det blir jo alltid noe ekstra. Så dagen gikk nå her.

Bestemte oss for å kjøre mot Bremerhaven etter at vi hadde handlet. Har ikke noe bildet fra denne turen, for nå øste det det ned. Men legger ved ruten vår her.

Dagen etter våknet vi igjen til øsende regnvær, så vi spiste bare frokost og satte kursen mot Flensburg. Denne gangen bestemte vi oss for å kjøre om Hamburg, for det blåste en del i tillegg til å regne. hvor lurt det var, vet jeg ikke, ble stående i kø i nesten 2 timer før Elbetunnelen.

Det regner fortsatt i hele dag, men tok et bilde da vi kjørte over Nord-Ostsee- kanalen.

Fant oss en plass å stå, litt i ly av all vinden, men regnet er jo her uansett og bare 7 grader ute. Det er jo meldt stormen Babet nå, så vi blir nok stående her i helgen. Ingen vits å prøve seg på flate Danmark før søndag tror jeg, regner med de stenger broene også. Men her står vi godt, får tømt både gråvann og toalett her. Så det går nok bra, ikke noe å gjøre med været.

De har jo butikker også her, så vi har jo noe å gjøre på, lett for at det går noen kroner ekstra når vi har så god tid 🙂

Legger ved reiseruten her.

Del 8 – Reisebrev fra turen vår til Spania 2023

Fortsatt i Salou.

Hei igjen! De siste dagene på camping Sanguli, var vi litt late, så det ble litt lunsj ved bassenget.

Vidar og Jorunn kom hit til campingen for et par dager siden, da ble vi invitert på et glass vin. Siste dagen vi hadde teltet oppe, inviterte vi Vidar og Jorunn Johannessen på Sangria som jeg laget.  Vi ble sittende oppe til 0300 for vi hadde så mye å prate om alle sammen. Det var en skikkelig koselig og hyggelig kveld, håper vi treffes igjen en gang enten i Norge eller i Europa. De kjører videre nedover i Spania og vil være der til jul.

Som dere ser så har vi tatt ned teltet og gjort oss klar til å reise videre.

Men siden vi ikke har telt oppe, så ble vi invitert til grillmat med Monika og Ulrich i deres telt, jeg bakte poteter til oss. Ulrich er grillmesteren.

Det smakte nydelig med grillmat.

Jeg var med frisøren på camping Sanguli Resort på lørdagen den 07.10, om kvelden gikk vi ut og spiste middag med Monika og Ulrich for siste gang i år. Det ble fish & chips på alle sammen, veldig godt.

Vi dro fra Sanguli den 8.10 og kjørte til Barcelona Camping igjen, men denne gangen var det utrolig fullt. Lærdom er å bestille plass på nett før vi reiser dit. Men vi fikk nå en plass, det vil si, vi måtte ha to plasser for å få plass. Men slapp med å betale for bare 1, her ble vi i to dager. Ikke den fineste plassen, men fikk dog en plass.

Vi måtte jo også ha på disse merkene for Frankrike før vi skal kjøre inn dit dagen etter.

Denne gangen har vi tenkt å kjøre utenom bomveiene, satte Garmin på unngå bomveier. Og det var utrolig mye fint å se når vi kjørte langs kysten fra Barcelona camping. Bildet er fra en fin bukt ved Llanca.

Ny badebukt ved Colera.

Vi kjører en del oppe i høyden også på denne ruten, men med en fantastisk utsikt her ovenfor Colera.

Nydelig her ved sjøen ved Portbou.

Mange trange gater også, men her er da tross alt midt stripe:)

Når vi kjører opp fra tettstedet får vi igjen en utrolig utsikt.

Denne traff vi på veien opp, den kom nedover.

Nå er vi så høyt oppe at tåken tok oss, men her kjører vi inn i Frankrike.

Her er vi kommet ned til Cerbere.

Denne kiosken var stengt ennå, var vel for tidlig på dag for et glass vin, klokken var jo ikke 12 ennå.

Legger ved en ca reiserute, det var så mange småsteder på veien som ikke var greit å få med på kartet, men etter hvert kom vi på A75.

Fant en campingplass som ligger bare et kort stykke fra A75 som heter Camping de la Mothe på Garmin og Park4night. Møtte en bom, så måtte inn i resepsjonen for å få koden.

Den kostet 10,6 euro uten el. Ikke noen koselig plass, men helt ok bare for en natt og der er tømme muligheter. Toalett og dusj ikke det beste, men vi bruker bilen, så helt ok for oss.

Dagen etter satte vi Garmin på Breisach am Rhein, fortsatt utenom bomveier.

Våknet igjen til strålende sol, men bare 9 grader på morgenen og nå ble det å kjøre et godt tykke til på A75. I går hadde vi 30 grader på dagen, så regner med det blir varmt i dag også etter hvert.

Her ser vi en borg på toppen, men vet ikke hvilket det er.

På toppen ser jeg  en Jesus figur på den ene bakke toppen, klarte ikke å få helt godt bilde, siden det var så langt unna.

Det er store endeløse sletter hvor det kan dyrkes diverse på, her i Frankrike.

Mange gamle kirker er det også på vår vei.

Så litt bedre ut fra denne vinkelen.

Her er det nok et fraflyttet hus, hvor plantene også har avgått med døden.

Fant oss igjen en bobilplass på Park4night som også er gratis, med tømmemuligheter. Det er en camping rett ved siden av. Vær obs, lett å kjøre inn på campingen istedenfor bobilplassen, siden campingen kommer først.

Her står vi for i natt, nå er det ikke så langt igjen til Breisach am Rhein å kjøre i morgen.

Dagen etter våknet vi igjen til solskinn og det har ikke vært så kaldt i natt, det var 17 grader da vi stod opp. Kjører så videre  i dag og her var en figur i ene rundkjøringen.

Nå nærmer vi oss Tyskland, det ser vi på alle bindings verk husene vi passerer.

Her har de pyntet litt langs veien med diverse.

Jammen stod det ikke en tanks også fra krigens dager langs veien også, jeg kan ikke Fransk, så vet ikke hva det står her. Det er nok et krigsminne.

Det er også mange fargerike hus langs veien.

Bindingsverks hus igjen.

Disse overgangs feltene med disse figurene er jo litt søte da, her i frankrike.

Her er adressen til stellplassen i Breisach.

og her har vi fått oss en plass, regner med det blir fullt til kvelden, det pleier det å bli.

Denne stellplassen ligger rett ved Rhinen, så du kan sette deg på en av benkene og se på båtene som passerer.

Det er også en båthavn for båter her. I morgen blir det å ta seg en tur i byen og vi har bestemt oss for å ta noen dager her.

Del 7 – Reisebrev fra turen vår til Spania 2023

30.09.23 Hei igjen! Vi er fortsatt på Sanguli Resort camping her i Salou og har faktisk bestemt oss for å være en uke til her. Så da reiser vi ikke herfra før den 8.10.

Ulrich og Monica fra Sveits står ved siden av oss, det er venner vi har kjent i mange år. De også har en Carthago.

Vil også rette på meg selv, jeg svarte noen på hva det kostet her og jeg sa ca. 435 trodde jeg vi betalte. Men det er ikke rett, har sjekket nå og vi har betalt ca 276 N.kr pr. dag. Når det er sagt, så varierer prisene veldig på hvilken plass du har her og hvor lenge du er her. Dette er også priser etter 1 september og med pensjonist rabatter.

Nå  tenkte jeg å fortelle litt hva vi har gjort på og vise litt bilder herfra.

Her er bilde fra et av bassengområdene, men det er i alle fall 3 områder til. Det er også egne områder for hunder å bade og løpe rundt på.

I tillegg er det også en veldig fin strand rett utenfor campingen.

Her er et flott stemningsbilde som er tatt en kveld vi var ute og spiste middag.

Jeg og Monica var til frisøren fredagen etter at vi kom hit, den var litt utenfor campingen. Vi syklet dit og Geir og Ulrich var med også. De var og tittet litt rundt og fant seg en bar som de satte seg på for å vente på oss.

Da vi skulle tilbake til campingen, begynte det å regne. Heldigvis kom vi oss tilbake før det virkelig bøttet ned. Det er veldig greit å ha telt når det er slikt vær.

Vi har også tatt bussen inn til Tarragona sammen med noen av vennene våre fra Sveits. Det ser ut som de morrer seg, Geir og Ulrich.

Tarragona er en historisk strandby i den spanske regionen Catalonia. Noe av det første vi ser, er dette monumentet av folketårnet som er en tradisjon i byen.

Litt bilder fra hus i byen.

Så traff vi på mange barn som får opplæring i regler når de skal sykle på veien. Der var sykler til alle sammen som de skulle sykle i de forskjellige gatene de hadde laget til dem, også med trafikk lys. Dette burde vi ha hatt hjemme i Norge også.

Det var også et marked her som vi var innom, her er det utendørs med mange boder med både klær, sko og diverse annet.

Innendørs var det kjøttmarked

Også fiskemarked var det her i tillegg til mange andre salgsboder, tapasbarer og andre servering steder var det også mange av. .

Et lite Tommastog som vi kaller det, så vi i gatene.

Vi fant oss en ute restaurant som hadde et spesielt tilbud som vi slo til på. Det var Ulrich som visste om denne restauranten fra før og viste oss den. Hvis vi bestilte 2 av øl, vin eller Vermouth, fikk vi med små kokte potetbiter med en spesiell ostesaus på.

Det var veldig godt.

Dette tror jeg er rådhuset her i gamle delen av Tarragona.

Vi fikk lov til å gå inn og se og her var det utstilt mange figurer med noen flotte klær fra gammel tid.

Her er et bilde til av noen av figurene.

Inne i hallen stod det et spesielt monument over en tidligere konge.

En fin gate som så litt spesiell ut synes jeg.

Mange fine gater på kryss og tvers og bak der, ser du litt av katedralen i Tarragona.

Fant et bilde av folketårnet hvor du ser mer hvordan det ser ut. Det skulle være igjen til denne helgen, men vi dropper det, for det blir så mye folk, at det blir vanskelig å komme frem noen steder.

Etter hvert ble vi litt sultne, så vi fant oss et spisested for å ta en pizza til lunsj.

En del ruiner fra gammel tid finner vi også her, dette heter Roman Circus i Tarragona .Dessverre så kan jeg ikke historiene herfra.

Dette har jeg forstått er et amfiteater fra gammelt av, det ligger helt ute ved sjøen.

Bilde av oss alle fire fra turen til Taragona.

Da vi kom tilbake , laget jeg sangria til oss, det smakte veldig godt i dag.

En annen dag tok vi bussen inn til sentrum av Salou, her poserer Geir.

Vi gikk forbi en skikkelig stor godte butikk med utstilte sjørøvere. Her prøver Geir å ta skatten deres, ha, ha, ha.

Et bilde til herfra, jeg synes det var litt artig laget til.

Vi var tidlig ute i dag og det var varmt, så vi måtte finne oss et vannhull på veien.

Etter hvert ble det tid for mat, vi spiste på en restaurant som heter Thahiti, de var spesielt kjent for at du får en halv grillet kylling som var veldig god. Hvis du ikke greier å spise alt, får du resten med hjem. Denne gangen var vi 6 stykker på tur, Bruni og Dieter fra Tyskland, var også med.

En annen dag var vi på nytt igjen til sentrum av Salou, men denne gangen med et norsk par som vi er blitt kjent med. Kom over denne bil skulpturen og Geir måtte prøve.

Vi gikk på en restaurant med navnet Poc a Poc, veldig kjent for alle rally sjåfører. Arild og Jorunn som vi her er sammen med, kjenner godt til dette miljøet og har vært her flere ganger før.

Her har vi fått oss et bord og skåler for oss. Vi hadde en skikkelig koselig kveld sammen med dem. Håper vi kan treffes igjen en gang.

Maten her var aldeles nydelig, beste biffen vi har fått på denne turen og til og med bakt potet. Så her vil vi nok gå en gang til før vi reiser hjem. Ellers så er det mye bading og soling på oss, dette var bare en liten oppsumering av noe av det vi driver med her. Vi har fortsatt ikke bestemt oss for reiseruten hjemover, det tar vi på sparket tror jeg. Nå vil vi bare nyte de siste dagene her, så neste reisebrev kommer ikke før vi har begynt på hjem veien.

Del 6 – Reisebrev fra turen vår til Spania 2023

05.09.23 Hei igjen! Vi kom frem til Barcelona camping sent om kvelden. å vi gikk bare inn i restauranten og bestilte oss noe mat og et glass vin. Det kom et par fra Norge bort til oss da vi satt her, som vi også hadde truffet i Flensburg. De skulle videre til leiligheten sin litt lenger nedover, nærmere Torrevieja.  Alltid kjekt å treffe andre nordmenn når vi er på tur. Satt litt utenfor bilen og koste oss, før vi gikk og la oss.

06.09. I dag våknet vi til sol og fint vær. Det var bare å gå til bassenget og bade, slappet av og koste oss.

Fin utsikt over sjøen er det fra basseng området.

Det er også en bassengbar her, med fine daybeds du kan ligge på hvis du ønsker det. Basseng baren tar bare kort, som jo er helt greit for oss.

Bassengbaren ble nok benyttet flere dager mens vi var her, kjekt å få seg en iskald pils i varmen.

Mandag, da vi kom her, skrev vi oss på liste i baren, at vi ville være med på vinsmaking. Det er det her hver tirsdag, kjekt å være med på. Alltid kjekt å smake på nye viner.

Du kan ta buss herfra campingen inn til Barcelona hver dag om morgenen og den går tilbake til campingen om kvelden fra Barcelona. Det har vi gjort tidligere, men denne gangen ville vi bare slappe av og bade og kose oss. Vi betalte 42,72 euro pr. natt her, men da har vi stor plass. Tror vi betaler 10 euro ekstra for stor plass, men vi har også da fått 10% rabatt for camping kortet vi har. Adressen til campingen satte jeg inn i forrige reisebrev.

10.09. Nå kjørte vi mot Salou hvor vi har bestilt plass fra i dag av.Her ser vi byen Mataro foran oss som vi passerer.

Vi kjører nå langs stranden i Salou, med en utrolig fin sand strand. Men her bør du passe på veskene når du bader. Mye tyveri på stranden.

Så kjører vi endelig inn på Sanguli Resort camping her i Salou.

Fine alleer å kjøre langs inne på camping.

Her har vi parkert og vil bli ut måneden. Blir nok mye bading, vi kan velge mellom flere basseng eller om vi vil gå på stranden. La inn mange bilder i fjor i reisebrevet da fra bassengområder her på campingen, hvis noen lurer på det. Nå skal vi bare kose oss, bade mye og treffe igjen venner fra i fjor.

Legger ved adressen til campingen.

Så nå vil det nok bli en stund til neste reisebrev, vi har ikke bestemt oss for veien videre enda. Legger ved reiseruten her.

Del 5 – Reisebrev fra turen til Spania 2023

Hei igjen! Nå er det noen dager siden jeg skrev noe om turen vår. Vi ble på stellplassen i Koblenz til den 1 september, for derfra var det veldig greit å sykle inn til byen.

Vi sykler forbi Knaus camping hver gang vi skal inn til byen, her ser dere biler som står i kø for å komme inn dit i bakgrunnen.

Fine hus i Koblenz.

Nå blir det noen flere bilder herfra Koblenz.

Koblenz

Den 1 september skilte vi lag med vennene våre, for vi skal på messen i morgen. Vi kjører bare et lite stykke oppover mot Düsseldorf, men ikke på motorveien. Passerer her Andernach og som dere ser, så regner det i dag.

Lastebåter som passerer på elven ved Andernach.

Nå er vi i Bad Breisig – Niederbreisig.

Fortsatt Bad Breisig – Niederbreisig

En rundkjøring i Sinzig.

Dette så vi i Remagen, ikke helt sikker på hva det er.

Vi har satt inn Garmin på en stellplass her i Remagen, legger ved adressen fra Park4 night.

Det er både camping og stellplass her, men vi står på stellplassen.

02.09. Dagen etter måtte vi handle litt før vi kjørte til messen. Det ligger en stor fin butikk like ved stellplassen og i dag er det fint vær igjen.

Vi kjører fortsatt litt utenom motorvei når vi her forlater Remagen, det er litt mer å se på da.

Ved elven litt utenfor sentrum av Remagen.

Etter hvert kjører vi opp på motorveien og her passerer vi Museum Koenig.

Vi er i Bonn og skal igjennom den buen lenger fremme, det er universitetet i Bonn.

Nå skal vi på messen i Düsseldorf, men vi er tidlig ute, for billettene til parkering er ikke før kl.16.00 i dag. Men vi prøver oss og vi fikk plass likevel, men måtte da betale 10 euro ekstra. Det var helt greit for oss, da fikk vi mer tid i dag, for i morgen må vi ut klokken 19.00.

Sist vi var på messe, tror jeg var i 2018, men synes den har blitt enda større i år. Bilde her er tatt av litt av uteområdet.

Her er bilde av litt av et inne område, det er 17 store haller, så det tar litt tid å gå igjennom alt også. Men vi går bare på de hallene som er interessante for oss.

Måtte ta bilde av denne nostalgi bilen.

Det er fint vær i dag, så det smakte godt med en pils etter hvert, ser ut som Geir nyter det.

De har også tenkt på barnefamiliene, så det er litt å gjøre for barna også, både hoppeslott og diverse annet.

Bilen foran oss var borte, da vi kom tilbake til parkeringen, så da fikk vi plass til å ta ut stolene og kose oss ute med en kald en. Vi var heldige med været, det var sol og varmt vær.

03.09. I dag passet vi på, slik at vi kunne være på messen når den åpnet, slik at vi kunne kjøre litt tidligere fra parkeringen senere. Her er bilde fra Hobby sin utstilling, litt stilig, for de har gjort litt ut av utstillingen sin.

Ser ut som en veldig populær stand dette.

Vi kjørte videre på motorvei fra Düsseldorf, en rundkjøring på veien.

Nå kjører vi igjennom Hesperange i Luxemburg.

Vi tanket bare diesel i Luxemburg før vi kjører inn i Frankrike ved Dudelingen. Nå kjører vi utenom bomveier, så får vi se hvor lenge vi gjør det.

Her passerer vi Moselle.

Flere bilder fra Frankrike, her er vi  i Autreville.

En fin rundkjøring i Neufchateau.

Sartes i Frankrike

Dette var jo litt artig å se langs veien i Vrecourt.

04.09 Vi stoppet på en rasteplass langt fra allfarvei sammen med andre bobiler sent om kvelden og overnattet, glemte å ta bilde derfra. Stod opp tidlig og kjørte videre, nå bestemte vi oss for å ta motorveien videre, da ville vi klare å komme ned i kveld. Dette vanntårnet har vi sett før langs motorveien.

Langt om lenge så, ser vi havet igjen her ved Foret Communale de Salses.

Så kjørte vi inn i Spania endelig etter en lang dag.

La Roca del Valles her i Spania.

Endelig fremme på Camping Barcelona og fikk oss en fin plass. Her blir vi noen dager til vi flytter oss til Salou.

Legger ved reiseruten vår her.

Og her er adressen til campingen.

Del 4 – Reisebrev fra turen til Spania 2023

27.08.23 Hei igjen! Vi kom jo til Bacharach i går, hvor vi fikk en veldig trang plass å stå på, men i dag flyttet vi oss til en litt bedre plass. Vennene våre, som vi traff tidligere,  ville også komme hit, så det blir jo kjekt.

Vi står på stellplass, men rett innenfor ligger campingplassen med samme navn, men der må du betale mer for å stå. Hvis du skal stå her over lengre tid, hadde jeg nok valgt å stå der. Toalett, dusj og tømming er inne på campingen. Det stod en god gammel veteranbil inne på campingen som jeg bare måtte ta bilde av.

Vi gikk oss en tur opp til sentrum av Bacharach sammen med vennene våre. Dette er et lite og koselig tettsted, med mange koselige gater og hus.

Legger ved flere bilder fra sentrum av Bacharach.

Bacharach

Burg Stahleck ruver på en ås over den historiske vin byen Bacharach, det ble bygget en gang på 1000- tallet og gjør i dag tjeneste som vandrerhjem.

Det vokser druer midt inne i byen, så vi var litt på drue slang også, veldig gode var de.

Det var også grønne druer, men de var litt mer sur.

Langs med elven var det satt opp mange boder som solgte vin, øl og mat.

På campingen er det også en badestrand, hvor vi har sett folk bade, men må nok passe seg for strømmen i vannet her.

Det går jo også både lastebåter og cruisebåter forbi her.

Om kvelden spiste vi middag på terrassen på campingen sammen med vennene våre.

28.08. Vi bestemte oss for å kjøre videre mot Koblenz alle sammen, her passerer vi Oberwesel og ser over på andre siden av Rhinelven. Der er det både vinranker og en gammel borg.

Oberwesel.

Det er mange stellplasser langs elven, så det er aldri problem med å finne seg en plass.

Nå er vi i Sankt Goar an der Loreley.

Her ser vi over på andre siden av elven.

Nærmer oss Koblenz nå, men her er vi kommet til Spay.

Så er vi kommet til Koblenz.

Nå kjører vi over elven i Koblenz.

Legger ved kjøreruten her, som dere ser, så kjører vi langs elven i stede for å kjøre motorvei.

Vi har valgt en annen stellplass enn den som andre velger i Koblenz. Det er ikke langt ifra Knaus camping som alle står på, men den er mye billigere. Legger ved adressen her, dere finner den på Park4night.

Fikk oss fin plass her og det koster bare 13 euro inklusiv el. Vann fyller du på plassen du står. Her er også tømming for gråvann og toalett.

29.08 Vi syklet oss en tur inn til gamlebyen i Koblenz i dag, her sykler vi over broen.

Deutsches Eck er en landtunge i Koblenz der hvor Mosel munner ut i Rhinen. I 1897 ble det bygget en monumental 37 meter høy rytterstatue av keiser Wilhelm 1. Bildet av landtungen er lånt fra nettet.

Men bildet av statuen er det jeg som har tatt.

I Koblenz er det en taubane du kan ta over på andre siden av elven.

Dette er Spielplatz am Schlossgarten i Koblenz.

Det er en dør i slottet som du går igjennom til andre siden og der kommer du til enda en park. Det er jo sikkert litt avblomstret nå som det nærmer seg høst også her i Tyskland.

Men fint er det jo likevel.

Vi syklet videre til gågaten og der stod denne statuen.

Dette er Jesuitenplatz i Koblenz som også ligger i gågaten. Det er selvsagt også mange butikker her, men det var ikke vi ute etter i dag.

Jesuitenplatz.

Det smakte godt med en pils etter hvert, sammen med en pizza til lunsj.

Om kvelden etter middag, laget jeg Sangria til oss, det også smakte godt. Vi blir nok her til fredag sammen med vennene våre tror jeg, før vi fortsetter mot Düsseldorf.

Del 3 – Reisebrev fra turen til Spania 2023

24.08.23 Hei igjen! I dag kjører vi videre fra Wasserwelt.

Legger ved et bilde fra svømmebassenget inne fra Wasserwelt, det er også et utenfor, men du må betale inngangspenger uansett. Vi måtte levere inn kortet vi fikk til strøm, da får vi igjen de 5 euroene vi betalte for det. Strøm er nemlig gratis, men de tar et depositum for kortet.

Det var en bowlingbane også ikke langt fra stellplassen.

På veien ut fra byen, så var det en artig reklame, jeg måtte ta bilde av. Jeg trodde først det satt en mann der oppe på taket , men så etter hvert når vi nærmet oss, at det bare var en figur som satt der.

Passerer mange steder slike som dette, mener det er humle som de dyrker og sikkert lager øl av.

Det var ulykke på veien nedover til Sulzemoos, så vi stod stille i alle fall 40 minutter, i tillegg til mye veiarbeid. Legger ved adressen til Der Freistatt som vi skulle til.

Så vi kom ikke frem før om kvelden og da var det fullt på stellplassen. Men det stod mange biler langs veiene her, så vi parkerte bare langs veien vi også.

Det var 30 grader, da vi kom og jeg kvidde meg til å få sove om natten uten AC. Men når klokken var 22.15, begynte det å blåse veldig mye og så kom styrtregnet i tillegg til veldig mye lyn og torden. Det var bare å stenge igjen alle luker og vinduer, men heldigvis, så sank temperaturen også. Så da var det råd å få sove etter at alt hadde gitt seg etter et par timer og vi kunne ta opp lukene i taket igjen.

25.08. Dagen etter våknet vi til fint vær igjen, men litt skyer var det. Da flyttet vi oss opp til stellplassen, for det var blitt ledige plasser. Denne stellplassen er gratis, lov å stå i 3 dager, men el. og vann må du betale for. Alle tømme muligheter, men ikke service hus..

Vi gikk oss en tur opp til Der Freistaat der det er en stor utstyrsbutikk i tillegg til 5 bobilforhandlere med 26 forskjellige merker. Det er også muligheter for å kjøpe reservedeler her. Veldig hyggelig betjening var det der over alt hvor du gikk. Jeg fikk tips fra Reise Linda om denne plassen og litt handel ble det jo.

Her er et bilde over stellplassen, men kommer du sent og det er fullt, er det mulig å stå på plassen ovenfor som er beregnet på personbiler. Vi så mange som stod der, eller langs veien slik vi gjorde.

26.08. Vi dro nå videre mot Rhindalen til et tettsted som heter Bacharach, stellplassen heter Sonnenstrand, legger ved adressen her.

Som vanlig var det både veiarbeid og kø på veien dit.

Her er vi kommet til Bingen am Rhein.

Når vi ser over elven, så ser vi vinranker så langt øyet kan se.

Det kjører mange cruisebåter her på elven.

Så passerer det en båt med en hel gjeng med folk som sykler på trenings sykler, det var jo et artig syn. Dette har jeg aldri sett før.

Nå er vi i Niederheimbach.

Og her kommer vi til Bacharach, blir en tur inn i byen i morgen.

Det var veldig fullt i dag når vi kom frem til stellplassen, men fant oss en plass selv om det var veldig trangt her. Så i morgen får vi håpe at vi kan få oss en litt bedre plass.

Legger ved reiseruten vår her.